Thursday 6 December 2012

Sanggup ke Kita Kalah???

Em soalan ni kalau tanya budak tadika ke memang diorang kata tak punya, mesti mau menang

dengan lafaz dan segala pujian kepada yang Esa
mari kita kalah

kadang2 kita ni tak nak kalah itulah masalahnya
kita tak nak mengalah ni akan menutup segala pintu-pintu rahmat
kalah lah dan redha lah insyallah kita menang

masalah manusia ialah manusia memenangkan nafsu, ini lah yang menghijab kita dari melihat berapa dekatnya tuhan dengan kita

siapa diri kita tanya lah pada diri kita, diri kita cuma lah nafsu,ego,sombong dan banyak lagi yang negatif itulah diri kita.

inilah dia manusia yang sebenar macam mana nak mencapai iman, dan macam mana nak menjadi amalan sedangkan yang kita dokong cuma diri kita yang sebenarnya menjauhkan kita dari tuhan

sedang kan dalam mencapai dan mendekati tuhan kita harus hadapi ujian,dan kalah dan redhalah walaupun benda itu kita tak suka.
kita di ejek biarlah kita kalah tanpa membalas
duit kita hilang biarlah kita kalah tanpa merunggut
kita dianiaya biarlah kita kalah tanpa mengadu domba
kita sombong biar kita kalah dengan merendah diri
kita bergaduh biar kita kalah dengan terlebih dahulu meminta maaf
kita kaya biar kita kalah dari membandingkan harta dengan mangaku semuanya milik Allah


yang perlu kita buat ialah angkat tangan dan syukur semua ujian adalah untuk dekatkan diri pada Allah menguji iman.

apa yang kita dapat dalam nak menang???? apa yang kita capai apa yang kita hilang????

fikirlah
hadith - kawan aku cakap
"berfikir sejenak lebih baik dari beribadat seribu tahun"

bagaimana kita nak mendapat luar biasa sedangkan kita tak keluar dari kebiasaan
masih lagi nak ego masih lagi nak sombong masih lagi terlalu ber Aku
aku ini, aku itu, aku hebat, aku gagah, aku power, aku yang buat tu aku yang buat ni


kalau asyik dah kita kata aku, di mana tempat Tuhan dalam hidup kita????

kita tepuk dada tanya iman
jangan tepuk dada awek or isteri bagi yang lelaki takut nanti kene ubah kedudukan "i"

No comments:

Post a Comment